Już we wczesnym okresie dzieciństwa wymagamy od
swoich pociech błyskotliwości, na etapie szkoły co najmniej dobrych
stopni, choć po cichu marzy nam się prymus w rodzinie, później
ukończonych studiów, dobrze płatnej pracy, zaradności życiowej, wielu
sukcesów zawodowych, a może nawet kierowniczego stanowiska...
Zanim nasze myśli pogalopują zanadto w przyszłość,
zastanówmy się, co możemy zrobić, by pomóc swojemu dziecku w rozwoju
intelektualnym. Bycie biernym obserwatorem, następnie wymagającym
rodzicem domagającym się satysfakcjonujących wyników, nie wystarczy.
Nie
należy zwlekać z pomocą. Jeśli wydaje nam się, że kilkumiesięczne
dziecko jest za małe, by stać się pojętnym uczniem, to jesteśmy w
wielkim błędzie. To właśnie w pierwszym roku życia – jak podkreślają
zgodnie psycholodzy - dziecko intensywnie się rozwija. Umysł dziecka
jest chłonny jak gąbka i szybko przyswaja informacje. Czy zdarzyła wam
się sytuacja, w której wasz maluch płakał, pomimo tego, że miał
przebraną pieluszkę, pełny brzuszek, był wypoczęty? Z
pewnością sugerował wam w ten sposób, iż jest znudzony i potrzebuje
rozrywki. Jak w takim razie zapewnić dziecku rozrywkę, która
zaspokoiłaby jego potrzeby i spełniła jednocześnie funkcję edukacyjną?
Wystarczy pobawić się z dzieckiem we właściwy sposób.
Można
powiedzieć, że wszystkie zabawki spełniają cel edukacyjny, jeśli zostaną
odpowiednio dobrane do wieku dziecka. Kilkudniowy maluszek zadowoli się
kolorową grzechotką wydającą dźwięk, ale już starsze da nam do
zrozumienia, że wymaga czegoś bardziej interesującego. Rodzic musi więc
zdobyć się na więcej kreatywności. Idealne dla starszych dzieci okażą
się klocki, gry, lalki, auta. Zabawki bawią, sprawiają dziecku
przyjemność, uczą i rozwijają wyobraźnie. Świat stworzony przez małego
twórcę zaskoczy niejednego dorosłego, pod warunkiem, że rodzic dostarczy
dziecku odpowiednich narzędzi do zbudowania krainy wyobraźni.
Jakie
zabawki w jakim wieku? Dziecku do drugiego roku życia warto zakupić
zabawki polegające na dopasowywaniu kształtu, umieszczaniu elementów w
odpowiednie miejsca w celu stworzenia całości. Warto wybierać zabawki
kolorowe, wydające dźwięki, a przede wszystkim pozwalające coś
nacisnąć, przekręcić. Tego typu przedmioty pobudzają dziecko do myślenia
i działania i rozwijają je w każdej sferze.
Dla
dziecka trzy czy czteroletniego odpowiednie będą zabawki konstrukcyjne, a
więc np. popularne klocki, które mają już dość długą tradycję i wciąż
niegasnące zainteresowanie. Dzieci w tym wieku wykazują imponującą
pomysłowość, którą mogą znacznie pogłębić przy pomocy klocków, czy
innych zabawek tego typu. Chłopcy chętnie bawią się samochodami,
pokonują tory wyścigowe jako profesjonalni kierowcy, innym razem pędzą
wozem strażackim, by jak najszybciej ugasić pożar. Wcielają się też w
role policjantów organizujących pościg za groźnym przestępcą.
Dziewczynki z kolei uwielbiają bawić się lalkami, wypełniają rolę
wzorowej gospodyni, żony, matki, kucharki. Wydawałoby się, że tak
standardowe zabawki, jak znane od dawna lalki, samochody, klocki, są
mało wystarczające, by rozwinąć intelekt naszego dziecka, jednak nadają
się do tego idealnie.
Kiedy
nasze dziecko ukończy czwarty rok życia należy zadbać, by miało w swoim
pokoju zabawki, które będą doskonaliły umiejętności, miały w sobie pewną
trudność, wymagały zastanowienia i sprytu. W tym wieku dzieci chętnie
sięgają po wszelkiego rodzaju plasteliny, ciastoliny, które dodatkowo
rozwijają umiejętności manualne.
Decydując
się na zakup zabawki odpowiedniej dla swojego dziecka, warto poznać
jego potrzeby, zainteresowania, poobserwować jego zachowania podczas
zabawy, co odrzuca, a co sprawia mu wielką radość i do czego powraca.
Wówczas podejmiemy właściwą decyzję, która zaprocentuje w przyszłości.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz